Mijn lijst met blogs

dinsdag 28 juni 2011

Stilte na de storm

Dat onweer valt best mee. Mooie bliksemflitsen en een verkoelend windje. Weinig regen. Ik heb de laatste dagen niet zoveel in de tuin gedaan omdat ik druk ben met andere dingen. Zoals dakgoten schoonmaken op mijn vaders ladder in tropische temperaturen, heel veel poppenkleren wassen van groep 1/2 b, met Mees voor controle naar de kinderarts en ga zo maar door. Daarnaast ben ik ook nog bezig met een schrijfopdracht voor iemand (ik houd het nog even vaag...) Daarom wat plaatjes uit de oude doos.


Paarse melde met bieslook erachter. En daarachter hosta. Ik ben gek op al die verschillende bladvormen en texturen. Zo mooi hoe de zon er doorheen schijnt.


I ♥ dahlia's
Met stip op één: dahlia Fascination



Oranjekleurige 'Lidl'dahlia (gekocht bij de Lidl)
Beetje jammer dat ze zo klein blijven, maar als de zon er zo doorheen schijnt, vergeef je dat de Lidl. 


Dahlia zonder naam. Of eigenlijk: dahlia gekregen van Oeds&Natasja die heeft overwinterd op onze zolder en het supergoed doet in de volle zon waarvan ik de naam even niet meer weet. Zucht.


Rode klaproos. Als de bloem net open is, zie je de kreukels nog in het blad zitten. Ze staan inmiddels overal en ik trek ze bij bosjes uit. Sorry hommels.


Cosmea met - ik vermoed- zweefvlieg.



Zegekruid (nicandra physalodes) gekregen van de moeder van Simone. Eerst krijgt ie donkere lampionnetjes en daaruit komen blauwe, trechtervormige bloemen. Ik kende deze plant nog niet en geniet erg van zijn groeispurt. Ze beginnen ieniemienie en kunnen ongeveer een meter hoog worden. Ik heb er één die nu al erg uit de kluiten gewassen is. Foto volgt binnenkort. Lees net op google dat zegekruid familie is van de aardappel. Daar ga ik meer over lezen.
 
 


Ik pluk bijna elke dag een bosje lathyrus. Inmiddels is onze wigwam (zie ouder bericht) een heg aan het worden en heb ik bamboestokken bijgezet om de boel in het gareel te houden.


Duizendknoop (persicaria) is ook goed bezig. Het is één van mijn favoriete, vaste planten. Bloeit vanaf mei tot aan de eerste vorst. Krijgt donkerroze aren. Ik heb een zwak voor planten met pluimen en aren. Ze zwiepen zo lekker in de wind. 


Kattenstaart (lythrum salicaria) is ook een aarvormige plant. Hij doet het heel goed op klei.


En wisten jullie dat ik ook roosjes heb in mijn tuin? Erfenis van de vorige bewoners.


Net zoals de kogeldistel en ik vermoed helenium. Het zijn enorme bossen en ik ga ze zeker in het najaar delen en op allerlei andere plekken zetten.


Dit is ook mijn tuin. Ik zie: een trampoline met twee skippyballen. Een skelter. Een trekker. Een driewieler. Een klein oefenfietsje. Een glijbaan met daarop de groene hoes van de bakfiets en een blauwe bal. En daar staan dan meestal ook nog drie fietsjes tussen of omheen....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten