Mijn lijst met blogs

maandag 4 februari 2013

She's back

Ik ben weer terug.Welkom! Hoe fijn is het dat ieder jaar de hele tuincyclus weer van voor af aan begint. Net toen ik de moed bijna opgaf -het blijft vast altijd koud en wit- waren ze daar: de eerste sneeuwklokjes.

Vorig jaar kreeg ik van Lian een hele tas vol met sneeuwklokjes uit haar schoonmoeders tuin. De tas stond eerst een paar dagen in een pot op tafel want ze waren in bloei uit de tuin geschept. Met opzet. Want sneeuwklokken kun je het beste (ver)planten als ze in bloei zijn of nèt uitgebloeid. Je deelt de kluit in kleine polletjes en plant ze overal en nergens weer uit. Zet toefjes van 4 à 5 bolletjes bij elkaar.

De vreugde was groot toen de sneeuw eindelijk verdween. Ik had al een paar keer gekeken voor de sneeuw of ik wat sprietjes kon vinden. Helaas. De dag nadat de sneeuw weg was (wat een vieze, drekkige tuin houd je dan over) zag ik de eerste sprieten boven de grond uitpiepen. Joehoe. De sneeuwklokjes doen het! Ik word er zo blij van. Ik had namelijk nog geen sneeuwklokjes. Nu weet ik dat dit een groot gemis was in mijn tuin.

Om de sneeuwklokjes beter te kunnen zien vanuit de aanbouw, die overigens nog geduldig wacht op de nieuwe keuken en houten vloer,  vertrok ik vandaag met mijn groene tuintasje (links van de roze emmer) de tuin in om wat ruimte te maken. Heerlijk! Helemaal omdat het vanochtend best hard regende.

Ik heb nog nooit zulk goed zicht gehad op de Amersfoortborder. Dit was de eerste border die ik aanlegde in de * voorheen beter bekend als*  tuin bij de rode brievenbus. De eerste twee jaar lag de border langs de zijmuur van ons huis. Uit het zicht. Nu ligt er een heel nieuw stuk tuin in het verschiet. 

Uiteraard zit mijn hoofd vol met ideeën en plannen. Die krijgen langzaam vorm. Ik ga stap voor stap te werk. Mijn tuin is een leeftuin. Alles gaat in etappes. Maar mijn vingers jeuken.

De tuinkas die twee jaar geleden aan diggelen waaide, heb ik uit de Amersfoortborder getild en naast de koude bak gelegd. Misschien kan er een kast van gemaakt worden met deuren. Zodat ik daar al mijn potjes en plantenbakken in kan stallen. Uit het zicht. Want ik heb er namelijk heel veel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten